Les aparences enganyen. A simple vista pot semblar que el mandarí és un idioma que s’utilitza poc actualment. Com a mínim, aquesta és la sensació que se’n té al món occidental. Res més lluny de la realitat. El mandarí és un dels idiomes més populars a les agències de traducció. Encara que sembli mentida, els serveis de traducció de l’espanyol o d’un altre idioma al mandarí són molt habituals. I ho seran molt més a mesura que passin els anys. En aquest article t’expliquem per què.
Els principals socis comercials de la Xina
En els darrers anys, el comerç exterior de la Xina ha crescut per sobre del 21,4 % i ha superat el llindar dels sis bilions de dòlars.
Dades de l’Associació de Nacions del Sud-est Asiàtic reflecteixen que els principals socis comercials de la Xina són la Unió Europea, les transaccions comercials de la qual generen anualment uns 841 mil milions de dòlars; Estats Units, amb més de 767 mil milions; el Japó, amb més de 377 mil milions i Corea del Sud, amb uns 368 mil milions.
En importacions, la Xina sol decantar-se pels productes provinents de Corea del Sud, el Japó, els Estats Units, Alemanya, Àustria i el Brasil, entre d’altres.
Alguns dels productes més importats són les màquines, que copen el 30 % del mercat de les importacions. És a dir, els circuits integrats, la maquinària amb funció pròpia, els telèfons o els components de màquines d’oficina. El 22 % de les importacions corresponen a productes minerals com el petroli cru, el gas o el mineral de coure. Per la seva banda, el 6,8 % de les importacions corresponen a cotxes, peces i recanvis.
Per què les empreses necessiten l’idioma mandarí?
La Xina s’alça com una de les primeres economies del món, per la qual cosa ha esdevingut un mercat molt important per a qualsevol país. Segons un informe del CBI, el nombre d’empreses que citen el mandarí com a important per als negocis ha passat del 25 % el 2012 a prop del 50 % el 2021.
Amb el pas del temps, la Xina s’ha convertit en un gran mercat de consum en les últimes tres dècades, i encara que el creixement s’ha alentit en els darrers anys, hi ha una classe mitjana alta xinesa cada cop mes gran amb diners per gastar en béns de consum i entreteniment.
Les empreses d’altres països han observat una demanda d’articles de luxe de marca, mercaderies i altres productes. No obstant això, també hi ha una demanda més gran de serveis i alguns analistes prediuen que en els propers anys els serveis superaran els béns com a principal motor de l’auge del consum a la Xina.
L’anglès no és la llengua dels negocis
Per a les empreses que encara creuen que l’anglès és la “llengua dels negocis”, la Xina no hi està d’acord. Menys d’un de cada cent xinesos parla anglès, mentre que el mandarí ocupa el primer lloc al món amb gairebé 900 milions de parlants, la majoria a la Xina.
El mandarí també es parla a Taiwan i Singapur, i és llengua oficial de les Nacions Unides i del Tribunal Penal Internacional. Tot i això, el mandarí no és l’única llengua que es parla a la Xina. El cantonès també es parla en algunes zones, i molts cantonesos no parlen mandarí). Per tant, és important que si la teva empresa vol comerciar amb la Xina entengui exactament quins són els requisits lingüístics.
He de traduir els meus continguts al mandarí?
Segur que ja t’estàs preguntant si cal traduir els teus continguts al mandarí. Si vols obrir negoci a aquest mercat, és més que necessari que recorris a una empresa de traducció per traduir els teus continguts a aquest idioma. Recorda que encara que l’anglès s’hagi convertit avui dia en un idioma universal, els negocis es tanquen molt millor en la llengua materna de l’altra persona.